26
Sab, Mei
823 ARTIKEL BARU

Skandal Terowong Dasar Laut : Kerajaan P. Pinang Dakwa BN ‘Sabotaj’ Projek

Politik
Typography

KERAJAAN Pulau Pinang sekali lagi menuding jari kepada Barisan Nasional (BN) kononnya parti itu ‘mensabotaj’ projek terowong dasar laut cetusan idea mereka yang bernilai RM6.34 bilion.

Menurut Timbalan Pengarah Pasukan Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC) Datuk Eric See-To, mereka pada dasarnya menyalahkan BN mengapa laporan RM305 juta mereka tidak siap dan mengapa tiada pembinaan pada mana-mana komponen projek itu telah dimulakan (yang tidak menepati semua tarikh akhir) walaupun telah menandatangani perjanjian itu 5 tahun yang lalu.

“Tetapi adakah ini benar? Mari lihat pada sejarah.

“Pertama, konsortium Special Vehicle Company (SPV) telah melantik syarikat tersenarai bernama Astral Supreme pada Ogos 2013 untuk memasuki usaha sama (JV) untuk membuat RM275 juta daripada laporan yang bernilai RM305 juta itu.

“Namun satu tahun kemudian pada bulan Ogos 2014, JV itu ditamatkan kerana Astral berkata ia tidak dapat mencari perunding yang mencukupi untuk membuat laporan itu,” katanya menerusi catatan di lamin facebooknya. (Rujuk : http://www.thesundaily.my/news/1142745)

Tambah Eric, beliau turut mempersoal tindakan kerajaan Pulau Pinang pimpinan Lim Guan Eng berkenaan kewajaran menuduh ianya kesilapan BN ketika mereka tidak dapat mencari perunding yang cukup?

“Pada Julai 2016, EXCO Pulau Pinang Lim Hock Seng berkata pembinaan jalan-jalan itu tertangguh dan mungkin akan ditangguhkan selama satu tahun lagi kerana lebih banyak kajian perlu dilakukan jika jalan-jalan itu boleh mengalirkan air hujan dengan cukup cepat. (rujuk : https://www.thestar.com.my/metro/community/2016/07/11/project-may-be-stalled-stormwater-study-needed-before-work-on-road-construction-can-begin/)

“Adakah ianya kesalahan BN bahawa mereka perlu melakukan lebih banyak kajian tentang pengaliran air hujan walaupun sudah membayar RM305 juta untuk laporan?,” katanya.

Tambah Eric, kerajaan negeri Pulau Pinang pada September 2016, mengumumkan bahawa kerajaan negeri mahu mengeluarkan kumpulan pembinaan gergasi China BUCG daripada menjadi sebahagian daripada SPV terowong. (rujuk : http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/09/06/undersea-tunnel-builder-to-purge-bucg-after-crane-incident/)

“Kemudian pada tahun 2016 pada bulan November 2016, Lim Hock Seng berkata bahawa jalan-jalan itu akan ditangguhkan lebih lama kerana terdapat kesukaran pengambilan tanah yang berkaitan dengan mengenal pasti siapa yang memiliki tanah di mana jalan itu akan dibina. (rujuk) www.themalaymailonline.com/malaysia/article/penang-tunnel-road-projects-face-further-delay#1SAqI0ROFwmfo4kR.97

“Malah, tegas beliau, adakah ianya salah BN bahawa mereka mempunyai masalah untuk mengenal pasti tanah siapa yang akan diambil?

“Kemudian pada Oktober 2017, syarikat SPV itu kini berkata tidak ada lagi keperluan segera untuk menyelesaikan laporan itu: (rujukhttps://www.themalaysianinsight.com/s/18099/),” katanya.

Dalam pada itu, Eric turut menmbah pada November 2017, salah seorang kontraktor, syarikat tersenarai MudaJaya menarik diri dari projek itu memetik ketidakupayaan untuk mendapatkan tarikh tepat untuk pemilikan tapak, ketidakpastian dalam menandatangani kontrak pembinaan, dan maklumat yang tidak mencukupi yang disediakan untuk projek itu.

“Adakah ianya salah BN bahawa salah seorang kontraktor menghadapi begitu banyak ketidakpastian mengenai projek itu sehinggakan mereka tidak mempunyai pilihan selain daripada melepaskan kontrak RM800 juta?,” ujarnya (rujuk : http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/mudajaya-withdraws-from-penang-undersea-tunnel-project#L78LEWwVEKQP4wO5.97)