20
Rab, Sep
664 ARTIKEL BARU

KOTA KINABALU – Sebuah premis menjual permaidani di Kompleks Segama di sini dikenakan satu Notis 21 kerana didapati menaikkan harga barangan. Tindakan berkenaan dikenakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengunaan (KPDNKK) di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011. Pengarah Pejabat KPDNKK Sabah Severinus Tukah berkata, notis terbabit mengarahkan peniaga premis itu supaya melengkapkan butiran makluman dalam notis. Pihak berkenaan katanya, perlu mengembalikan butiran itu dalam tempoh tiga hari selepas notis dikeluarkan dengan menyatakan sebab kenaikan bersama dokumen sokongan tanpa gagal. “Jika didapati berlaku kenaikan harga, peniaga terbabit akan dikenakan tindakan atas kesalahan mencatut iaitu memperolehi keuntungan tinggi yang tidak munasabah,” katanya dalam satu kenyataan di sini kelmarin. Beliau berkata, setakat empat hari pelaksanaan Ops Catut-GST bersama bersama Jabatana Kastam Diraja Malaysia (JKDMM), sebanyak 1,397 pemeriksaan dijalankan di negeri ini. Pemeriksaan itu jelasnya melibatkan 24 pemborong, 31 peruncit, 46 pasaraya, 239 kedai runcit, 381 pasar malam, 531 pasar basah, 54 pasar mini, 61 restoren, 14 gerai makan, 13 kedai
Baca Selanjutnya...

KOTA KINABALU – Peniaga diingatkan supaya tidak sewenang-wenangnya mengenakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) ke atas barangan yang dikecualikan cukai. YB JainabMenteri Pembangunan Masyarakat Dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Jainab Ahmad Ayid berkata, kerajaan dengan kerjasama pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepengunaan (KPDNKK) dan Jabatan Kastam Diraja Malaysia akan terus mempergiatkan usaha pemantauan. Bagi memastikan usaha itu berjaya katanya, skuad pengguna juga perlu
Baca Selanjutnya...

[caption id="attachment_23172" align="aligncenter" width="225"]tiada kredit Peniaga mula menunjukkan kuasa kepada pengguna dengan keengganan menjual TOPUP ekoran aduan pengguna selepas pelaksanaan GST. (Sumber Gambar -ehsan rakan jaringan KLXpress Mohd Fadzli Abd & Hermawan)[/caption]   Kota Kinabalu: Cetus kebimbangan di kalangan pengguna telco prabayar bila ada peniaga mula menunjukkan kuasa yang mereka ada dengan keengganan menjual kupon prabayar telekomunikasi yang dikesan sekitar Bandaraya Kota
Baca Selanjutnya...

KOTA KINABALU: Aduan melibatkan kad prabayar dikenakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) serta resit tiada nombor pendaftaran GST adalah aduan paling banyak diterima Kementerian Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) cawangan Sabah sejak tiga hari GST dilaksanakan. Pengarah Pejabat KPDNKK cawangan Sabah, Severinus Tukah berkata daripada jumlah 84 aduan yang diterima berkaitan GST, 33 aduan diterima melibatkan kad prabayar dikenakan GST dan 21 aduan melibatkan resit yang tidak
Baca Selanjutnya...

RANAU: Selepas enam hari pelaksanaan GST di negara ini, pelbagai reaksi orang ramai didapati di sini terutama sekali berkaitan kupon prabayar telekomunikasi, kekeliruan resit dan kadar sifar, selain aduan kenaikan harga rokok selepas GST. Tinjauan ke beberapa buah premis perniagaan termasuk para penjual kupon prabayar di sini mendapati, harga barang kawalan seperti gula, minyak masak, tepung dan beras dijual tidak seragam malah ada peniaga menjual sehingga RM3.20 sekilo gula pasir manakala
Baca Selanjutnya...

Krew KLXpress hari ini meninjau perkhidmatan awam di daerah Keningau dan sekitarnya bagi mendapatkan respon pengusaha serta pengguna dari kawasan luar bandar dan pedalaman Sabah. Jufare Taingin, 40 tahun, pengusaha Bas Mini berkata tiada kenaikan kadar tambang bas kerana pengangkutan awam disenaraikan sebagai sifar GST. [caption id="attachment_23045" align="alignright" width="220"]Pengangkutan awam tidak dikenakan GST dan diharap pengguna tahu antara barangan dan perkhidmatan yang dikategorikan sifar GST "Pengangkutan awam tidak dikenakan GST dan diharap pengguna tahu antara barangan dan perkhidmatan yang
Baca Selanjutnya...

Sub-kategori